torsdag 31 mars 2016

Cornelia

Idag så blev jag tvungen att skissa om mitt mönster på mönsterpapper då mina skisser är borta. Med hjälp utav Inti så skissade jag ut nya mönster på mönsterpapper med hjälp av mönsterarken. Vi började skissa på själva modellen och bestämde oss för att testa knyta t-shirts för att hitta det bästa sättet att knyta i tyget. Vi kom på att det var lättast att knyta ihop två olika delar av tyget till en enda knut. Därför så skissade vi ut två extra tygdelar på originalmönstrer. Vi gjorde även mönstret på t-shirten lite större för att den annars skulle bli tajtare än jag ville ha den. I slutet av lektionen så klippte jag ut framstycket utan sömsmån eftersom att vi ska fixa tröjan på att annat sätt än de andra då den har två extra tygbitar längst ned. 
Vi såg även på en film om ett kunskapsmål som handlar om att pröva och ompröva. Kunskapskraven går ut på att eleven ska prova en rad tekniker och ideér för att komma till en så bra lösning som möjligt. Det blir nästan aldrig bra vid första försöket, och det är därför det är bäst att testa en massa grejer för att hitta tekniken och idéen som är bäst.


Det gick bättre än jag trodde. Jag hann rita ut alla mina mönsterdelar utom halsmudden.
Jag använde mig utav tygsax, mönsterpapper, mönsterark, måttband, linjal och blyerts.
Jag har lärt mig att man bör förvara sina skisser och andra grejer på säkra platser, hur man på bästa sätt knyter en knut i tyg och även att man ska använda de orangea saxarna när man klipper papper, inte de svarta! Vi fick även lära oss hur man klipper ut tyg med trådrak, alltså med hjälp utav stadraken som finns på tyget, en tyngd, nålar och en linjal.
Nästa gång ska jag rita ut sömsmån på mönsterdelarna, klippa ut dem och förhoppningsvis hinna klippa ut dem i tyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar