Ren bomull, smutsig framställning sammanfattning
Filmen handlar processen från producering av bomull
till ett färdigt plagg. Även om kostymskapandet i ateljén på Malmöoperan.
Ett tyg kan färgas och patineras (metoden att få ett ny sak att se gammalt ut) för att det ska se ut att vara många år gammalt. Det kan man göra genom att inte färga hela tyget lika mycket så att det ser slitet ut och genom att lägga trådar på tyget så inte färgen kommer där trådarna ligger. Det kan leda till att mönstret ser ut att komma från andra länder. En annan sak är flamfärgning där man knölar ihop tyget och lägger det i lite färg och lite vatten en timme utan att röra vid det. Detta visar Susanne, en av de hantverkare som Camilla Thulin tar med oss för att träffa.
Ett tyg kan färgas och patineras (metoden att få ett ny sak att se gammalt ut) för att det ska se ut att vara många år gammalt. Det kan man göra genom att inte färga hela tyget lika mycket så att det ser slitet ut och genom att lägga trådar på tyget så inte färgen kommer där trådarna ligger. Det kan leda till att mönstret ser ut att komma från andra länder. En annan sak är flamfärgning där man knölar ihop tyget och lägger det i lite färg och lite vatten en timme utan att röra vid det. Detta visar Susanne, en av de hantverkare som
Anak Agung Putri, en 52-årig sömmerska från
Indonesiens huvudstad Bali visade oss hur vävning går till. Det är en svår
konst som tar tid att lära sig. Det finns många olika mönster och färger och
ordet ”Ikat” betyder ”Tråd och ”Att knyta”. Ikat är ett indonesiskt mönster som
man känner igen på mönstrets otydliga kontur. Vävaren väver manuellt och måste
passa in tråden efter mönsterfärgningen. Innan vävning är det dags för att
färga tråden och då ritas mönstret in på trådarna och det som inte ska färgas
täcks med plastband. Efter det doppas trädarna i färg och låts torka innan
plastbanden tas av. Man kan tillsätta hur många färger som helst. Man trär
efter det varpen, vävstolen, med de vertikala trådarna. Man trär igenom
trådarna genom små öglor och kollar om det är spänt. Man lägger i spolen i
bågskytteln och kollar att allt är rätt när skytteln börjar röra sig.
I Harran som ligger i Turkiet odlas bomull.
Insektsmedel hälls över de blåa bomullsfröna och sås med en traktor. 25 Procent
av världens insektsmedel går till bomullsodling. Marken måste konstgödas flera
gånger per år. Man konstbevattnar också jorden. Det behövs i genomsnitt 10 000
liter vatten per kilogram bomull. Ungefär 1 procent av världens bomull är
ekologisk. När bomullen är 6-8 månader gammal är det dags för skörd och cirka
70 procent av all bomull handplockas. I Diyarbakir, i sydöstra Turkiet, finns
en bomullsfabrik som bomullen hamnar i. Där rensas bomullen och bladen/stjälken
tas bort. Bomullen sorteras och packas in. Bomull odlas i över 80 länder. I en
brasiliansk textilfabrik i Fortaleza är det balöppning. Bomullen kardas och
blir till fiberflor. Efteråt är det spinning. Under varpningen som kommer sedan
sträcks trådarna och rullas upp på en bom. Nästa steg är klistring där
varptrådarna sträcks med lim. Det är dags för vävning och tyget hamnar på ett
skrädderi. Där är det mönsterstärkning och sömnad. Sist men inte minst så blir
tyget till en skjorta på en tatuerare i Rio De Janeiro. Sammanlagt används 2 700
liter vatten och 0,6 kg kemikalier till en genomsnittlig skjorta.
På ateljén arbetar 350 personer för att skapa
kostymerna. De har en vision och då kollar de vilka tyger och färger som passar
till tiden plagget ska vara ifrån. Sedan kan man plocka från lagret som
innehåller kläder från nutiden och kan mixtra ihop en outfit som ser ut att
komma ifrån en annan tid. Från skisserna får man tillägga ganska mycket själv
för skissen säger inte alltid s tydligt hur det färdiga resultatet ska se ut.
En klänning kan ta 1,5 år att göra.
Silan Diljen berättar hur hon och hennes familj
flydde från Diyarbakir i Kurdistan och hur en klänning var det enda hon hade kvar
när de till slut kom fram till Sverige. Flykten när hon var liten är det som
påverkat henne mest och gjort henne till den hon är idag. Klänningen påminner
henne om att ha varit så nära döden tidigt i livet gör att hon känner sig mer
levande. Klänningen revs sönder men är nu ihop sydd.
Trots att bomullsproduktion är jättestor i världen
så produceras det mesta fortfarande i småskaliga jordbruk. Familjen Erdem i Baykal
Turkiet äger ett jordbruk och berättar hur bomullen betyder arbete och att det
är den som gör att de kan försörja sig och ha jobb. De har sysslat med detta
hela livet då de fått det från sina farföräldrar. Det går i arv från fadern.
Även om familjen Erdem tjänar pengar på det hårda jobbet så är det inte
likadant i andra delar av världen. Det mesta av bomullen odlas där det finns
billig arbetskraft och människor som inte har några andra alternativ jobbar för
löner det inte går att leva på. Så har det varit länge. Förr kallades bomullen
för ”det vita guldet” och svarta män och kvinnor tvingades arbeta på
bomullsfälten eftersom att slavarna och gynnsamt klimat var det som producerade
bomullen. USA byggde upp en enorm bomullsproduktion under 1800-talet. 1865
förbjöds slaveriet men folket arbetade ändå kvar på fälten. Deras lön var mat
och husrum. Mamman i familjen Erdem berättar hur hon tyckte om att gå till
fältet men att det idag är svårt. Alla i familjen måste hjälpa till i värmen
som finns i det sydöstra Turkiet. Hon ville studera och ha ett yrke men fick
inte gå i skolan för hennes farfar. Likadant är det för många andra barn på grund
av bomullsarbete. Under den industriella revolutionen i England i slutet av
1700-talet arbetade fler barn fabrikerna
än vuxna. Sen dess har bomull och barnarbete suttit ihop. Skolbarnen måste
arbeta 8 timmar per dag, ibland 7 dagar i veckan, på fälten vid skörd. Uzbekistans
president kontrollerar Stalins gamla odlingar och tar förtjänsten när kläderna
säljs världen över. Importerat bomull sätter fart på textilindustrin i Sverige.
Jobben i fabrikerna sköttes för det mesta av kvinnor eftersom att vävning och
textilarbete i hemmen varit en ”kvinnosyssla”. De lönerna var de sämsta i Sverige
förutsatt att man var kvinna. Textilindustrin i Sverige läggs ner på grund av
att arbetskraften är billigare i andra länder. Bomullsindustrin involverar i
dag cirka 100 miljoner människor. Många av dem kan inte försörja sig på lönen,
gå i skolan eller så blir de sjuka av den dåliga miljön. I jämförelse så har
familjen Erdem bättre förutsättningar än många andra. Dock sliter arbetet. De
har inga drömmar kvar.
Ett gott hantverk på gamla plagg är genomtänkta
saker och handsömnad. Fina sydda knapphål och detaljer. Teatersömnad kan man karakterisera
genom att plagget är hållbart och plaggen är oftast inte fodrade så att det är
lätt att ändra i sömsmånen (gamla fina plagg är svåra att ändra på). För folk
som ska börja sy är det ett bra tips att göra lite större sömsmåner för då är
det lätt att ändra på och gärna göra linningen genomgående (mitt bak-sömmen är
bra att ha lite bredare sömsmån på). Armlappar brukar sättas in i teaterplaggen
på ateljén eftersom att det spar mycket tid och lukt. Svettlappar går att köpa
i tygbutiker och är lätta att fästa. Man slipper fula fläckar under armarna om
man har dem i något plagg av siden.
Kemtvättsdockor har man oftast inte hemma men det
finns andra bra sätt att stryka en bomullsskjorta. Om det ör ljusa skjortor
spelar det ingen roll om man stryker på framsidan eller baksidan men om det är
mörka skjortor ska man stryka på baksidan för att slippa glansmärken. Ett bra
strykjärn behövs; ju tätare och varmare ånga desto enklare blir det. Först kör
man kragen och ångar på. Sedan tar man ärmarna och lägger ärmen fint med
knäppningen uppåt och se till att det är slätt på undersidan. I nästa steg tar
man framsidan och börjar med bröstpartiet. Efter det tar man midjan och
slutligen ryggen. Börja med axelpartiet och gå vidare till ryggen. Om man ska ha kavajen på hela dagen räcker det
med att stryka kragen, manschetterna och framsidan.
Om man har ett bra plagg med god passform som man
gillar som börjar bli risigt, sprätta isär plagget, rita av det på mönsterpapper
som man köper i butik så har man ett mönster som kommer passa. Det är lättast
att få fint resultat med naturmaterial som ull, bomull, siden och lin. Man ska
våga göra fel för det är av misstagen man lär sig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar